Vijenac 636 - 638

Matica hrvatska

Uz knjigu poezije Siniše Matasovića Tvoj novi dečko

Ludički pjesnički dvoboj

Darija Žilić

Siniša Matasović autor je zanimljive knjige pjesama Sisak se uspješno pretvara da spava (2015). U toj zbirci govori u snažnim i dugim narativnim pjesmama o besperspektivnosti života u gradu koji polako odumire. Sisak, kako bilježi urednik knjige Davor Šalat, u pjesmama mladog autora opisuje se kao grad koji ima drukčiju stvarnost i vrijeme od Zagreba, odnosno kao grad koji u propadanju sve više naginje letargiji s njezinim lošim, ali i dobrim stranama. S jedne strane, neimanje smisla, s druge mogućnost da se upravo u takvu ambijentu promišlja i čita, bez presije, pomireno. I dok je u toj knjizi glavni junak Grad, u novom rukopisu pjesnik radi odmak i okreće se intimističkoj temi.


Izd. Ogranak Matice hrvatske u Sisku, 2018.

Siniša Matasović u knjizi Tvoj novi dečko poetizira odnose žena i muškaraca. Pozicija njegova lirskog subjekta otvoreno je autsajderska: on je bez partnerice, bez društvene moći. Može se reći kako je u pravu pisac pogovora Davor Šalat kad ističe da je Matasovićeva poetika bliska iskustvu takozvanoga stvarnosnog pjesništva devedesetih godina prošlog stoljeća. Prepoznatljiva je pak sarkastičnost i naglašena ironija te kolokvijalnost. Kako bi izbjegao patetiku, autor se utječe hiperboličkom izričaju, pomalo grubim i nerafiniranim poetskim slikama, fingira nasilje kako bi lakše naglasio nezadovoljstvo ili ljutnju, posebno onda kada se rade loši životni izbori.

Pjesnik se vješto igra frazemima, stereotipima poentira neočekivano, ponekad nekom dosjetkom koja unosi dah ludizma ili erotičnosti. On fingira prijetnje svojim suparnicima, ali one nipošto nisu izraz nasilnoga čina, već više duhovite igre riječima kojima parodira i vlastiti otpor da se kao pravi frajer obračuna sa suparnikom. Dvoboji su danas, baš kao i romantične geste, nešto posve passé, pa se moraju nalaziti drukčiji načini iskazivanja ljubavi. Pjesma Suton nastala je na supostavljanju slike bonace i psa pit bull terijera, koji se, kao u kakvoj filmskoj sceni, obrušava na zaručnika njegove bivše. Ta su supostavljanja parodijska, a upravo to pridonosi duhovitosti. Igre konotativnim i denotativnim značenjima vrlo su zanimljive, stvaraju filmične prizore i duhovite scene (pjesma Konj).

U pjesmi Svinja pjesnik ironizira i političku korektnost, neiskrenost, kićenost: „koristiš metafore i kićene riječi, / prikazuješ ga onakvim kakav nije, / zagađuješ mi pjesmu“ (pjesma Tvoj novi dečko). U pjesmi O guzici (pjesma posvećena hrvatskim poduzetnicima) riječ je o ironiziranju merkantilizma i tranzicijske korumpiranosti te o naglašavanju važnosti libidinalne ekonomije. Nasuprot toku energije novca, lirski junak radije uporište nalazi u slavljenju ženskog tijela i seksualnosti. Pjesma Obitelj pak donosi apsurdnu situaciju o kojoj društveno nepoželjna pozicija samca postaje privlačna za komentare: bakina dementnost postaje izvor apsurda koji junak prihvaća, i taj nerazmjer stvarnosti i zamišljaja donosi neko rasterećenje od društvenih zadanosti: „kakva obitelj, kakva djeca, pa ti si neoženjen?“ / zinula je moja mama kada smo ostali nasamo. / “nemam pojma, otkud bih ja znao, glavno da su dobro“; / slegnuo sam ramenima.“ Ipak, iza humora i ironije osjeća se melankolija i sjeta. Posebno je zanimljiva pjesma Moja nova djevojka u kojoj se autor odvaži na to da realnu djevojku zamijeni lutkom proizvedenoj u Kini. Autor na taj način destruira i sliku o pojmu konkretne žene. Još apsurdnija, ali i duhovitija, jest pjesma o precima i ljubavi Malo o Darwinu, jer u njoj objekt seksualnih žudnji postaje ženski kostur (ironizacija predaka koji su voljeli vitke žene). Time se otvara i neko sasvim novo polje, jer odnosi između spolova dovedeni su do apsurda, pa u tom kaosu zamišljaja i razočaranja pjesnik izlazi izvan okvira uobičajenih muško-ženskih relacija. U tom dijelu Matasovićeva poetika može se označiti i kao filmična: pjesnik precizno kadrira, nalazimo britke filmične dijaloge i neobične poente.

U filmu Lars and the Real Girl govori se upravo o muškarcu koji je zaljubljen u silikonsku lutku prirodne veličine. Možda na ovom mjestu treba podsjetiti kako se u Kaliforniji godišnje proda i tisuću takvih lutkica, koje koštaju i nekoliko tisuća kuna. Neke od tih lutaka imaju ugrađenu i umjetnu inteligenciju. Uvođenjem motiva iz seksualne tehnologije Matasović samo registrira realno stanje, a to je da odumiru polako i oblici negdašnjega zavođenja, ljubavnih rituala, pa i oblik obitelji kao temeljne sastavnice društva. Mislim da je upravo u tome i najveća vrijednost zbirke, u nepretencioznosti, duhovitosti i odličnoj ritmičnosti, pa pjesniku možemo oprostiti i pojednostavnjivanje žena na pragmatična bića koja zbog komoditeta i karijere žrtvuju ljubav (?!).

Vijenac 636 - 638

636 - 638 - 19. srpnja 2018. | Arhiva

Klikni za povratak